Custom Search

Monday 14 July 2008

KANVAS SASTERA KITA


Gambar Ihsan(http://Cetasasbuya.blogspot.com)


Assalamualaikum pembuka bicara kepada semua warga sastera negeri Sarawak amnya dan Malaysia keseluruhannya. Saya sudah kembali, ingin terlibat dalam lapangan sastera kita, tatkala saya tergamit untuk tampil semula. Jikalau rasanya tidak tergamit barangkali, tidak tergamit. Alhamdulillah ‘ketergamitan’ ini sekurangnya turut membantu bagi memeriahkan, memberi nafas kepada tumbesaran dunia sastera kita.

Membicarakan apa-apa sekitar, perkambangan, apa yang berputar sekitar di Perkampungan Penulis Sarawak 2008 diadakan di Mukah baru-baru ini, mengajak saya mengetengahkan buah tangan ini. Sebelum berbicara lanjut mari kita merenung empat objektif yang didasarkan;

1) Aktiviti sempena ulang tahun ke-45 tahun Sarawak dalam Malaysia;
2) Mempertemukan pemikir, karyawan dan penggiat sastera di Sarawak;3) Menjadi salah satu medan bertukar-tukar fikiran, pendapat, idea dan cadangan dalam kalangan pemikir, karyawan dan penggiat sastera Sarawak; dan,4) Menjadi ruang untuk menilai dan meneliti kegiatan yang telah diadakan serat merangka dan merancang kegiatan sastera

Entah mengapa ada beberapa isu yang perlu kita lihat dan renung untuk dijadikan perancak kepada ulaman sastera yang terus berlari ke hadapan. Lihat balik tentang ‘Penyertaan penulis kita dalam sastera siber’, Bagi saya penulis bebas, “…yang mungkin membekukan diri selama ini dari menyalurkan apa-apa karya di dada media”, tetapi tidak membekukan karya untuk direkod, segala yang bergerak menjadikan satu rasa yang membahagiakan.

Bagaikan terjawab beberapa kegelisah beberapa teman sepejuangan suatu ketika dulu( Zack Manan, Yusuf Fansuri…dan beberapa lagi) mengenainya; karya penulis Sarawak yang payah nak menembusi media cetak di Semenanjung dan perihal penerbitan buku. Kewujudan perbincangan Sastera di yahoo groups (setekat itu yang saya maklumi dan terkesan) bahawa segalanya menjadi lebih mudah melalui alam siber. Mungkin kepuasannya? Sendiri yang menilai. Dari sudut pakar, kemungkinan akan menilai dari segi kualiti, quantiti atau professional atau sampah?

Walaupun memanfaatkan kebanyakkan blog pribadi dan bukan laman web, bagi saya perkembangan ini sudah cukup bermanfaat besar dan seharusnya digalakkan.

Mengenai melibatkan urus niaga yang dilakukan di dalam internet yang melibatkan penggunaan kad kredit atau perbankan elektronik, seperti menjual karya penulisan, semestinya memang patut dilakukan. Semestinya akan ada penulis yang berbuat demikian suatu detik masa lagi, tapi siapa? Saya galakkan penulis yang lebih memikirkan aspek keuntungan dan perniagaan seharusnya melibatkan diri dalam aspek ini. Kalau ada sudah pasti nampak kerancakannya dan pelbagai!










No comments:

Rendra-ITB, 1977

How to paint the MONA LISA with MS PAINT

Women In Art

A. Samad Said tidak mahu lagi guna gelaran "Sasterawan"