Custom Search

Tuesday 22 July 2008

Lubuk Jaguh Tapi Tiada Emas!



Memang belum terlambat mengucapkan tahniah kepada kumpulan Teater Sifar atas kejayaan semalam(19 Julai 2008). Pada kanvas kali ini saya tidak memperkatakan apa-apa tentang persembahan mereka, tetapi berkongsi perasaan melalui pengalaman semalam.


Menyingkap sebelum ini, apa yang terluah panjang saudara kita; Suffian Bin Haji Jalet(baca Perkasa_sarawak, Oooo...Haaaaa!!!, YahooGroups) merupakan sesuatu sejarah yang senantiasa berulang.


Menyingkap beberapa tahun lalu, beberapa kumpulan teater kita pernah berjaya di persada Malaysia, apa yang paling menyedihkan, setiap kali balik ke Sarawak, tiada siapa..siapa yang menyambut secara gah! Tidak seperti dalam bidang sukan..apa lagi, bidang apa-apa yang dilihat di lubuknya ada emas. Apa yang diwarwarkan dalam surat khabar, tidak mengerakkan hati sesiapa yang besar, B.E.S.A.R, tidak tergerak untuk melakukan sesuatu yang setanding dengan apa yang dilakukan dalam bidang lain. Kita..maksud saya "pengerti" dalam dunia ini, rasa teramat kecewa. Kegelisahan, kekecewaan, "kepedapan" jangan dirisau, sebab esok akan berulang kembali. Tengok saja! Perjuang-perjuang sekelian, jangan mati akal dan matafikir!


Sebagai panduan:

Sarawak:

1. Johan

2. Pengarah Terbaik (Suffian Bin Haji Jalet)

3. Pelakon Lelaki Terbaik (Malek Bin Hassan)

4. Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Hassan Bin Ahmad)

5. Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (Serivina Sanina -pelajar sek. seni)

6. Pelakon Harapan Lelaki (Alik Bin Hassan)


Selangor:

1. Naib Johan

2. Pelakon Wanita Terbaik

3. Pelakon Harapan Wanita


Kedah:

1. Tempat Ketiga

No comments:

Rendra-ITB, 1977

How to paint the MONA LISA with MS PAINT

Women In Art

A. Samad Said tidak mahu lagi guna gelaran "Sasterawan"