Custom Search

Thursday 24 July 2008

Kepada Mereka Yang Menerima Nasib Yang Sama






Hah!(teka-teki; saya marahkah, mengeluh, atau kecewa?)

Tafsirkan sendiri. Pada dasar, akarnya, sebagai seorang penyokong dalam dunia teater tanahair, sekaligus ada rohnya mengalir dalam darah anak seni KERDIL seperti diri yang tidak diundang ini, PASTI..ya..saya memang TERAMAT berbangga di atas kemenangan yang dirangkul oleh group teater kita.

Sekali lagi teramat berbangga!
Tetapi saya teramat sedih!
Kerana sejarah kesedihan berulang!

Bagi sesiapa yang tidak memahami “kanvas sebelum ini” saya cuba perjelaskan agar saudara sekalian turut merasakan kekecewaan yang menimpa teman SIFAR baru-baru ini, tatkala menjejak tapak kaki emas mereka di lapangan terbang antarabangsa Kuching.

Ernie Doris Usin, anda mahu penjelasan?

Ada sesiapa yang membaca tajuk forum saya, “Sifar, Termasuk Jaguh Cabuk?” kemudian mengamuk? Angkat tangan..

Sudahkah anda membaca apa yang saya perkatakan dalam calitan saya itu? Baca dulu. Fikir:+kah –kah? Jangan melenting sebelum membuat resolusi.

“Pelan-pelan sayang, kalau sudah bosan, jangan marah sayang, nanti cepat mati, sabar sajalah” –Iwan Falws

CABUK maksud saya( itu bagi saya, yang bukan siapa-siapa dalam khalayak anda) penghuraian kepada sejarah yang senantiasa berulang. Setiap kemenangan yang dianugerah semenjak dahulu lagi dalam bidang ini, bagaikan CABUK di mata mereka yang SEPATUTNYA memberi pengiktirafan yang akan megimarahkan lagi sejarah yang telah terukir.

Anda cuba fahami apa yang saya maksudkan dengan SEPATUTNYA(sejenis manusia..mereka berkuasa..saya tidak boleh berlebih..nanti padah merempuh)

Saya Tanya kamu wahai Ernie, berapa peratuskah rakyat Sarawak, eh susah sangat. Berapa orang antara ahli keluarga, teman, kaban belayan kamu yang kenal sejarah teater kita. Kalau tahu kemenangan silam group teater Sarawak? Kalau penjelasan anda membanggakan saya rasa masyarakat bandaraya Kuching ini saja sebagai contoh, akan menyebut nama group teater sebaris jaguh dalam sukan, nyanyian, filem, drama tv, dan apa-apa lagi.

Jikalau tidak ada yang menyebut, beerti dilidah, dalam otak kepala mereka yang SEPATUTNYA tiada melihat bidang, dunia sastera, teater dan sewaktu dengannya, memberi manfaat. Sebab itu saya memperkatakan tentang tiada EMAS.

Pertandingan besar seumpama itu sekelompok besar masyarakat tidak cuba ambil tahu, apatah lagi group teater, yang berjuang bukan atas dasar pertandingan. Siapa yang kenal mereka? Siapa?

Kamu?!?!…sesiapa yang terbeliak melihat tajuk saya yang bagaikan “benci” sekali itu, sila baca di bawah ini sekali lagi:

a) Saya masih sedih setiap kemenangan yang kita perolehi dalam festival/pertandingan/ atau apa-apa yang diiktiraf sesuatu program yang besar oleh negara, dipandang “tahi cicak” oleh pihak ITU.

b) Saya simpati ke atas Sifar yang menerima nasib yang sama. Tanya Ngoncong, berapa kali mereka kesedihan? Ernie, anda boleh Tanya Abang Wahab atau sesiapa yang pernah mengalaminya. Jangan tidak Tanya, nanti sampai bila pun tidak faham.

Jadi, kesimpulannya, kita tidak boleh terus bersedih, sama-sama cari jalan. Kekadang isu yang dibangkitkan dalam perspektif DIRI masing-masing lebih bernilai daripada perspektif yang ikut-ikutan! Anda punya diri, kaki kamu punya jalan, selamat memaham! Selamat Membaham!

Tips: Jaguh dalam bidang lain disambut dengan paluan kompang, bendera dan seumpanya tatkala menginjak kaki di lapangan terbang Kuching(kerana mereka mengharumkan nama negeri Sarawak). Sambutan sungguh meriah sekali. Kekadang Menteri yang bertangungjawab pun turut serta. Waw!!!! Sungguh meriah sekali.

No comments:

Rendra-ITB, 1977

How to paint the MONA LISA with MS PAINT

Women In Art

A. Samad Said tidak mahu lagi guna gelaran "Sasterawan"